moondust.reismee.nl

Een pracht van een eiland, ook met slecht weer.

Zoals de titel het laat vermoeden, is er dus geen excursie geweest. Om half twee 's nachts is het hevig beginnen onweren en stortregenen. Ik ben nog wakker geweest om naar het tafereel te kijken en hoorde ook regelmatig aan het gebulder wanneer er ergens in de buurt een bliksem was ingeslagen. Het onweer heeft ongeveer een uur geduurd maar het is tot 's middags blijven regenen. Vanaf 's middags zijn we dan gaan rondrijden, alhoewel dat 'rond' een slechte omschrijving is aangezien er maar één baan loopt van het begin van het eiland tot het einde. De benaming "Dugi Otok" betekent in het Engels immers "Long Island". Het eiland is ongeveer 45 km lang en op z'n breedste punt 10 km wat maakt dat ge op verschillende punten de zee kunt zien langs twee kanten tegelijk. Het totaal aantal inwoners is 1600 dus iedereen kent elkaar ook. We merkten zelf al dat ge geregeld dezelfde mensen terug tegenkomt en automatisch wuift ge dan al eens vanuit de auto om elkaar te begroeten. Hier en daar ziet ge iemand af en toe helemaal alleen zitten op een rots om van het uitzicht te genieten. Ikzelf was ook verwonderd over de schoonheid van de omgeving. Er is een zeer uitgebreide vegetatie die zelfs buiten de lente een scala aan kleuren te bieden heeft. Voor wie van rust en natuurlijke schoonheid houdt is dit een absolute aanrader. Wel is er op het hele eiland maar één bancontact en is met Visa betalen niet mogelijk. Een tankstation heb ik niet gezien alhoewel er ergens wel eentje moet zijn. Helemaal in het zuiden ligt ook nog een groot zoutmeer waar heel fijne helende modder aanwezig is. Het zuiden van het eiland is een complete tegenstelling met het noorden aangezien het in het zuiden ruwer is qua rotsen en de begroeiing is laag. In het noorden is het niet zo ruw en zijn de bomen een pak hoger. Er bevindt zich in het noorden ook nog één van de mooiste zandstranden ter wereld terwijl in het zuiden rotsstrand is in een baai die opgevuld wordt met talloze kleinde eilandjes. Een lust voor het oog. Kortom, het staat nu al vast dat als ik nog eens de kans krijg, dat dit een vaste locatie zal worden aangezien alles aanwezig is wat ge van een relaxvakantie kunt verlangen.