moondust.reismee.nl

Matka Canyon

We startten zoals gewoonlijk met een stevig ontbijt en we hebben daarmee ook wel begrepen dat in Macedonië alles met kaas wordt klaargemaakt, zo kregen we omelet met kaas samen met een stapel gesneden tomaten en komkommers bestrooid met geklopte schapenkaas en een gefrituurd kaasbroodje. In Ohrid deden ze die kaas ook op de frieten. In elk geval is het goed om de kaas aan uw oren te laten uitkomen. :) Na het ontbijt hebben we een boottochtje gemaakt op de Treska rivier tot aan de Vrelo Cave waar Guido al van sprak in één van de reacties. In deze grot huizen bovendien zo'n 40 verschillende soorten spinnen en 4 soorten vleermuizen waarvan er in totaal zo'n 7000 stuks van rondfladderen. We hebben het nest gezien en zoals geweten, in een 'batcave' ;) bevindt zich dus bijgevolg ook guano waardoor de hele grot rook naar de ammoniak. Niet echt aangenaam. Het onderwatergedeelte van de grot loopt zo'n 400 meter horizontaal en tot nu toe geweten loopt hij daarna nog eens zo'n 500 meter diep. Het is een Belg en een Italiaan die de grot verder onderzoeken. De Italiaan dook tot nu toe 200 meter diep, de Belg iets minder diep. In de canyon wonen ook nog 4 soorten gieren die beschermd worden en aan de hand van hun populatie wordt de toestand van de canyon in het oog gehouden en opgevolgd. Er leven ook nog 44 soorten vlinders die nergens anders in de Balkan voorkomen. Ook de flora is zeer uitgebreid maar daar kan ik geen cijfers op plakken. Na de boottocht was ik aan het twijfelen of ik geen scene flight zou maken maar iets weerhield me om de beslissing zomaar te nemen. Uiteraard, ik sta doodsangsten uit om te vliegen, maar m'n nieuwsgierigheid was groter. Maar ik had Dirk hier nog die me ten zeerste afraadde om te gaan vliegen. Hij vertrouwde niet op de mechaniek van de toestellen en ging ervanuit dat de vliegtuigjes waarschijnlijk in een even verwaarloosde staat zouden zijn als de auto's waar velen mee rondrijden hier. In ruil zijn we dan gaan wandelen langs de rotswand op om zo nog een aantal mooie foto's te maken. Langs de gehele canyon, die een oppervlakte van 5000 ha beslaat, staan ook nog verschillende houten buitenverblijfjes langs het water, echt wel de moeite, het lijkt me zalig om zo'n Robinsonhuisje te hebben staan aan de oever van een rivier met al die wildernis eromheen. In elk geval heb ik daar deze avond een voorproefje van gehad toen we jacht hebben kunnen maken op een schorpioen die de kamer was binnengeslopen. Ik heb het beestje dan na een hele tijd via het bekende trucje met een glas en een stuk stevig papier kunnen vangen en buiten zetten. Ok, dat was het dan, ik heb net nog een lekker ontspannend bad genomen en na het schrijven van mijn verhaal van vandaag ga ik nog eventjes wat drinken en dan duik ik weer maar eens mijn bed in.... en hopelijk zonder schorpioenen... :)

Reacties

Reacties

Papa

Ik hoop dat je van dat beestje een paar mooie foto's hebt gemaakt want zo een ongenode gast kom je niet dikwijls tegen.
Hopelijk droom je er niet van.

Liefs.

Papa

Nancy.R

Hey hey , ik weer:-). Ik ben niet zo goed in schrijven , dus ik probeer toch maar iets op je mail te plaatsen. Bij deze, ik had blijkbaar beter gezwegen van de insecten he. Amai nie. En zoals ik gelezen heb zal de kaas jullie zeker aan jullie oren uitkomen hihi. En die boottochten lijken mij wel geweldig om mee te maken door die hele wildernissen allemaal. Ik kijk er naar uit om de foto's te bekijken . Hopelijk hebben jullie een goede nachtrust. Slaapwel Elsje en Dirk. Geniet er nog van :-).Ik hoop dat mijn reacties een beetje goed overkomen :-).

Elsje

Papa, uiteraard heb ik eerst foto's gemaakt voor dat beestje onder het bed in kroop, op dat moment dacht ik nog "ik had dat beter niet gedaan".

Nancy, ik moest er wel mee lachen toen ik uw reactie las ja, want toen was hij al terug gevangen. Maar voor de rest hebben we hier echt geen last van insecten ofzo en het is gelijkj papa zegt, ik vind het best wel leuk om zoiets te zien in het echt, maar idd als ik hem niet had kunnen vangen dan was ik niet zo gelukkig geweest want dan moesten we van kamer veranderen en de andere kamers zijn nog niet vernieuwd ;) en wees gerust, ik ben blij met elke reactie, ik ga alleen misschien niet altijd terug reageren, maar ik lees alle reacties graag. Ik ga zodra ik tijd heb, eerst proberen werk te maken ervan om de foto's online te krijgen.

sandra

dat was toch niets voor mij, dirk zou nogal werk gehad hebben..... lol
en als t om t eten gaat, kaas..... en dan nog schape...... haha, geniet er maar van xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!